اگزوزخودرومشهد عرضه کننده منیفولد دود خودرو می باشد.
فروشگاه اگزوز خودرو مشهد به عنوان یکی از مراکز معتبر عرضه منیفولد دود خودرو می باشد. اگر قصد تعویض منیفولد خودرو خود را دارید و به دنبال مرکز معتبری برای تهیه محصول موردنظر خود میگردید، فروشگاه اگزوز خودرو مشهد پیشنهاد ما به شماست.
منیفولد (Manifold)؛ یکی از اجزای مهم خودرو است که در پیشرانه وسایل نقلیه درون سوز قرار گرفته است که به دو نوع ورودی یا هوا و خروجی یا دود تقسیم شده و وظایف مختلفی دارند. که در صورت نبود آن شما صداهای بسیار شدیدی را شنیده و از آن بدتر دود خروجی از خودرو مستقیما وارد کاپوت شده و از جلوی خودروی شما دود بسیاری بلند خواهد شد .
منیفولد دود با اشکال مختلف ساخته میشود و در یک موتور خطی، لوله های آن در کنار هم در پشت موتور قرار گرفته و در یک موتور خورجینی در انتهای موتور به هر یک از بلوک های سیلندر متصل میشود.
منیفولد هوا نیز معمولا در بالای ریل سوخت و چسبیده به دیرچه گاز و هواکش موتور قرار دارد.
اگر بخواهیم طول عمر مفید این قطعه را محاسبه کنیم، مدت زمان ۶ الی ۱۰ سال بهترین محدوده زمانی برای عمر این قطعه میباشد، اما گاهی اوقات مشاهده میشود که خودرو های بسیار قدیمی که بیش از ده ها سال از تاریخ تولید آنها میگذرد، دارای منیفولد سالم میباشند چرا که جنس آن ها از چدن و آلیاژ های بسیار مقاوم بوده و همین موضوع سبب شده است تا منیفولد بسیار مقاوم بماند. همچنین این قطعه به عنوان قطعات مصرفی به حساب نمی آید و استهلاک پایینی دارد.
معمولا این قطعه رو بعد از سرد شدن کامل در آورده و با بنزین و یا تمیز کننده های اسیدی می شویند .
این کار باید حداقل هر 3 سال یکبار برای ایجاد تنفس بهتر خودرو انجام شود .
هرچند منیفولد ها هم مانند قطعات مصرفی خودرو دارای عمر مشخصی نیستند، اما با این حال پس از گذشت مدت زمان زیاد فرسوده شده و به دلایل مختل کارایی خود را از دست میدهد. حال ما تصمیم داریم تا به علائم خرابی منیفولد و همینطور راه های جلوگیری از آن بپردازیم.
ایرادات متعدد در منیفولد میتواند سبب نیاز به تعمیر یا حتی تعویض این قطعه شود. این ایرادات با نشانه های مختلفی بروز میکنند که در ادامه به برخی از رایج ترین علائم خرابی منیفولد اشاره خواهیم کرد:
یکی از اصلی ترین علائم خرابی منیفولد خودرو افت محسوس قدرت و شتاب خودروست. با خرابی منیفولد خودرو، به دلیل اخلال در روند تامین هوای مورد نیاز موتور برای احتراق و یا خروج ناقص دود و گاز های پس از احتراق درست کار نکرده و بازدهی موتور ماشین به شدت افت پیدا خواهد کرد. این افت بازدهی را میتوان در کاهش قدرت موتور به ویژه در زمان شتابگیری بصورت محسوس حس کرد.
یکی از دیگر علائم خرابی منیفولد افزایش مصرف سوخت ماشین است. در صورتی که به هر دلیل روند خروج دود و گاز های خروجی موتور با اختلال صورت گیرد و این عمل به صورت ناقص انجام شود، فشار مضاعف به موتور خودرو وارد شده و طبیعاتا مصرف سوخت نیز افزایش پیدا میکند.
با خروج گاز ها و دود ناشی از احتراقات صورت گرفته در موتور بخش بزرگی از گرمای موتور به همراه دود از طریق منیفولد خارج خواهد شد. بدیهی است که هر عاملی در منیفولد موجب شود تا عمل تخلیه دود بصورت کامل رخ ندهد، باعث گرم شدن بیش از اندازه موتور خواهد شد.
یکی از اصلی ترین نشانه های خرابی منیفولد، صدا دادن آن است. صدای منیفولد شبیه به زوزه کشیدن است که با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور بیشتر و بیشتر میشود. علت صدای منیفولد میتواند دلایل زیادی داشته باشد اما شکستگی یا ترک بروی منیفولد اصلی ترین آن شناخته میشود.
یکی دیگر از علائم خرابی منیفولد ماشین و عدم تخلیه کامل دود موتور، با تاخیر خاموش شدن ماشین است. این اتفاق در زمانی رخ میدهد که پروسه خروج دود به سرعت اتفاق نیوفتاده و منیفولد وظیفه خود را به درستی انجام نمیدهد.
واشر منیفولد قطعه ایست که جهت مهر و موم کردن منیفولد استفاده میشود. این قطعه به مرور زمان به دلیل این که در معرض حرارت زیاد موتور قرار دارد مستهلک شده و کاریی خود را از دست میده. وقتی واشر منیفولد خاصیت آب بندی خود را از دست دهد اصطلاحا میگویند واشر منیفولد سوخته، با سوختن واشر منیفولد احتمال آسیب به خود منیفولد نیز افزایش پیدا میکند. از آنجایی که وظیفه تنظیم درصد ترکیب سوخت و هوای ورودی بر عهده مجموعه سیستم سوخت رسانی میباشد، ورود جریان های هوایی که خارج از کنترل سیستم سوخت رسانی میباشند باعث بر هم خوردن ترکیب دقیق هوا و سوخت شده و در نتیجه سبب عملکرد نامناسب پیشرانه و افت توان موتور خواهد شد.
سیستم منیفولد برخی از خودرو ها به شکلی طراحی شده که واشر منیفولد، مایع خنک کننده رادیاتور را نیز آب بندی میکند. باید توجه داشت که نشت مایع خنک کننده بیشتر نشان دهده خرابی واشر منیفولد است. با خرابی واشر منیفولد مایع خنک کننده نشت کرده و به دلیل حرارت بسیار زیاد بخار میشود. در صورتی که بوی مایع رادیاتور را حس کردید و یا شاهد خروج بخار از موتور خودرو بودید حتما سلامت واشر منیفولد خودرو خود را بررسی کنید.
روغن ها به منظور گردش های گردابی بخاراتی در خروجی موتور وارد منیفولد شده و از آنجا وارد موتور شده و در نهایت میسوزد. عملکرد استفاده از روغن در منیفولد ها به این صورت است که ذرات سنگین تر روغن به کناره ها چسبیده تا به موتور بازگردانده شوند. این در حالتی است که هوای ناچیزی از میان آن وارد منیفولد میشود. در صورتی که میزان بیش از حدی از روغن در منیفولد باقی بماند، مانع ورود و خروج هوا و دود میشود. لذا مشاهده وجود روغن در منیفولد یکی از نشانه های خرابی آن بشمار میرود.
به خودی خود احتمال ترک خوردن منیفولد بسیار کم است اما، شستن منیفولد با آب آن هم در حالتی که دمای آن بسیار بالاست و هنوز خنک نشده، سبب ترک برداشتن آن میشود. یکی دیگر از علل ترک برداشتن و شکستن منیفولد تصادفات شدید است. شکستن منیفولد در نهایت منجربه کاهش راندمان این قطعه شده و خروج کامل دود را با مشکل روبرو میکند. در صورت بروز ترک یا شکستگی منیفولد باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام شود چرا که به کاپوت خودرو نزدیک بوده و میتواند سبب سوختگی نمد و یا رفتن رنگ کاپوت شود.
با عبور دود و گاز های داغ بعد احتراق، حرارت منیفولد را به سرعت افزایش میدهد. حال اگر میزان افزایش دمای آن بیش از حد تحمل آلیاژ آن باشد، نشان دهنده این موضوع است که واشر های منیفولد به خود قطعه نشتی خنک کننده دارد، بدین ترتیب، منیفولد بیش از حد داغ شده و در نتیجه موتور نیز افزایش دمایی بالایی خواهد داشت. این موجب آن میشود که منیفولد از حالت استاندارد خود خارج شده و به خوبی عمل نکند. از طرفی این حرارت بالا به موتور خودرو نیز میتواند آسیب های جدی وارد کند.
آب بندی منیفولد از جمه اقدامات ضروری است که در هنگام نصب این قطعه انجام میدهند. حال زمانی که این آب بندی به درستی صورت نمیگیرد، نشت هوا در این قطعه به وجود میآید. از علائم نشتی منیفولد آن است که، موتور توان قبلی خود را از دست میدهد و با گذاشتن پای خود بر روی پدال گاز و گاز خوردن بسیار آرام میتوان فهمید که این قطعه دچار نشتی است. علت اصلی نشتی منیفولد را میتوان مهر و موم نبودن آن دانست.
موارد ذکر شده بالا از شایع ترین نشانه های وجود اختلال در سیستم منیفولد میباشد. این موارد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله نشت هوا، یا خراب شدن واشر منیفولد باشد. بهتر است در صورت مشاهده هرگونه از ایرادات ذکر شده به مرکز تعمیراتی متخصص در این زمینه مراجعه کنید.
باید هایی که باید بدانید این است که :
باید هر 1 ماه یکبار منیفولد را چک کنیم تا ترک نخورده باشد
باید پیچ ها و واشر های آب بندی آن را ماهانه چک کنیم
باید حتما در هنگام سرد بودن خودرو , این وسیله را بررسی کنیم
باید حتما از شسشو شوی این قطعه در هنگام داغ بودن آن بپرهیزیم
و نکات ریز تجربی
نباید هایی که باید بدانید :
نباید وقتی منیفولد داغ است آن را با آب بشویید زیرا ترک می خورد
نباید هر روز پیچ های آن را شل و سفت کنید
نباید بعد از 5 ماه آن را چک کنید
نباید در موتور شویی ها با فشار منیفولد را در هنگام داغی بشویید
نباید خودتان آن را باز کنید
نباید واشر را جدا کنید
نباید با بنزین آن را بشویید ( در هنگامی که بسیار داغ است )
و …
اگر منیفولد در موتور اتومبیل ها وجود نداشته باشد، دود خارج شده از موتور در کاپوت جمع شده و سبب خفگی سرنشینان میشود که البته این مسئله تنها مشکل نبود این قطعه نیست.
در واقع، اگر منیفولد در موتور وجود نداشته باشد، افراد داخل خودرو قادر به شنیدن هیچ صدایی به غیر از صدای خروجی دود نخواهند بود. با توجه به اینکه خفه کردن صدا بر عهده منبع اگزوز میباشد، اما وجود یک هدایت کننده که بتواند دود را به منبع اگزوز هدایت کند حائز اهمیت است، در نتیجه، منیفولد که نقش هدایت کننده دود در خودرو و خفه کردن اولیه صدا را بر عهده دارد، از جمله قطعات بسیار مهم محسوب میشود.
بدیهی است که احتراق موتور خودرو بصورت مستقیم به میزان ترکیب سوخت و هوا بستگی دارد. همینطور باید دقت داشت که هرچه میزان حجم ترکیب سوخت و هوا بیشتر باشد، گاز های خروجی تولید شده نیز بیشتر است و خروج راحت این گاز ها با هدف افزایش راندمان موتور بسیار پر اهمیت است. بدیهی است که در زمان شتابگیری خودرو میزان مخلوط سوخت و هوا بصورت چشمگیری افزایش پیدا میکند. اینجاست که تاثیر منیفولد در شتاب خودرو به وضوح دیده میشود. در منیفولد با ایجاد یک خم ملایم و آرام و ایجاد شیب تند درونی سبب خروج سریع تر دود از منیفولد به سمت سیستم اگزوز میشوند. در این حالت، به دلیل بالا بودن سرعت خروج دود و عدم انباشته شدن آن در اگزوز، مراحل احتراق سریع تر و بهینه تر صورت گرفته و در نهایت شاهد افزایش شتاب خودرو خواهیم بود.