برای تفاوت کاتالیزور (کاتالیست) با الزامات آلاینده و بدون الزامات آلاینده در ابتدا باید گفت هردو کاتالیزور از لحاظ ظاهری کاملا شبیه هم بوده یعنی هر دو قطعه سطحی سرامیکی و لانه زنبوری دارند.
تفاوت در میزان جذب آلاینده ها توسط این دو نوع کاتالیزور میباشد.
کاتالیزور بدون الزامات آلاینده همانطور که از اسم آن پیداست فاقد فلزات گرانبها بوده و آلودگی را جذب نمیکند و بمراتب قیمت بسیار پایین تری دارد .
اما آیا استفاده از آن مشکلی ایجاد میکند؟
در ابتدا بایت گفت که این نوع کاتالیزور (بدون الزامات آلاینده ) آلودگی را جذب نمیکند و این خود نقطه ضعفی برای آن میباشد اما آیا برای عملکرد موتور خودرو هم این موضوع تاپیری دارد ؟
در واقع در مکانیزم عملکرد موتور تفاوتی ندارد
اما در خودروهای جدید که داری 2 سنسور اکسیژن هستند (سنسور دوم وظیفه اندازه گیری میزان آلاینده ها را دارد) استفاده از این نوع کاتالیستها در بیشتر مواقع (70%) موجب روشن شدن چراغ چک خودرو میشود .
اما برای خودروهایی با یک سنسور اکسیژن مشکلی ایجاد نمیکند .
البته این را باید در نظر داشت که در مراکز معاینه فنی شهر تهران که سیستم سنجش میزان آلایندگی دارن این نوع کاتالیزور ها مورد تایید نمیباشند .