برای تفاوت کاتالیزور (کاتالیست) با الزامات آلاینده و بدون الزامات آلاینده در ابتدا باید گفت هر دو کاتالیزور از لحاظ ظاهری، ابعاد و اندازه کاملا شبیه هم بوده، به این معنی که هر دو قطعه سطحی سرامیکی و لانه زنبوری دارند.
آنچه که سبب تفاوت آنها می باشد در واقع اختلاف در میزان جذب آلاینده ها توسط این دو نوع کاتالیزور می باشد.
کاتالیزور فاقد آلایندگی همانطور که از اسم آن پیداست فاقد فلزات گرانبها بوده و آلودگی را جذب نمی کند و به مراتب قیمت بسیار پایین تری نسبت به نوع آلاینده دارش دارد.
در ابتدا باید گفت که این نوع کاتالیزور آلودگی را جذب نمی کند و این خود نقطه ضعفی برای آن می باشد.
موضوع آلایندگی کاتالیست خودرو در واقع در مکانیزم عملکرد موتور تفاوتی ندارد.
اما در خودروهای جدید که داری 2 سنسور اکسیژن هستند (سنسور دوم وظیفه اندازه گیری میزان آلاینده ها را دارد) استفاده از این نوع کاتالیست ها در بیشتر مواقع (70%) موجب روشن شدن چراغ چک خودرو می شود .
اما برای خودروهایی با یک سنسور اکسیژن مشکلی ایجاد نمی کند.
البته این را باید در نظر داشت که در مراکز معاینه فنی شهر تهران که سیستم سنجش میزان آلایندگی دارند، این نوع کاتالیزور ها مورد تایید نمی باشند.